viktväktarna??

Annelie 22 augusti, 2009 kl 00:01
8993 visningar / 37 svar / anmäl

jag vill ha bort mina 40 överflödiga kg. Dels för att må bättre, dels för att orka med mitt liv. Jag har ett rörligt jobb, jag rider och går. Men jag är jätterund. Så nu är frågan. Är viktväktarna bra? Vart får man tag i dem och vad brukar det kosta? Vad gör man hos viktväktarna? Eller rekomenderar ni någon annan metod att banta? Jag vill skämpa och inte få typ diabetes, canser och massa andra problem som man ökar risken till som överviktig.

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

• Annelie Anmäl

jag vill ha bort mina 40 överflödiga kg. Dels för att må bättre, dels för att orka med mitt liv. Jag har ett rörligt jobb, jag rider och går. Men jag är jätterund. Så nu är frågan. Är viktväktarna bra? Vart får man tag i dem och vad brukar det kosta? Vad gör man hos viktväktarna? Eller rekomenderar ni någon annan metod att banta? Jag vill skämpa och inte få typ diabetes, canser och massa andra problem som man ökar risken till som överviktig.

• Annelie Anmäl

91 kg på hästen är väl ingen plåga. Den är stor och stabil. jag hoppar över dessa små hästar som finns på stallet. Dessutom så är jag kort i växten. Klarar de av långa grova män på sina ryggar ska de klara av mig än så länge. Rider ibland på islandshästar och de kan ta en bit över 100kg utan problem. Någon mer som tycker jag plågar en stor häst?

• 1000 kram från fiamaj. Anmäl

Och kommentaren: ”stackars häst”, var direkt elak,jag skall anmäla den.

Om man inte har en ämnesomsättningssjukdom. (ca. 2% av alla som lider av fetma), då finns det ingen annan sanning, än att man ”äter fler kalorier” än vad som kroppen kan göra av med, eller förbränna.

Du måste kolla med din doktor om du har någon sjukdom, eller äter några mediciner som gör att du går upp i vikt.

Östrogener, vissa antidepp. mediciner, rökstopp, etc. Kan vara orsaker till att man blir tjock, utan att fatta varför. Man kan också samla på sig vätska i kroppsvävnaden, och då måste man kanske kolla hjärtat. Sen är det den basala förbränningen, som är ca. 1400cl/dygn, alltså den som går åt till att kroppen och alla organ skall funka.

Och sen kommer det allra svåraste: Hur mycket kalorier innehåller det du dricker och äter? Du vet ju att det finns alla möjligheter på nätet att kola allt sådant. Det är ju bara att googla sig fram. Men fråga dig själv igen, vad som kan vara en möjlig orsak till di övervikt. Var ärlig mot dig själv. 40 kg. övervikt är inget kul, själv har jag 20, och kämpar so en idiot, seer andra lyckas, men att gå ner i vikt, oc nå sin ”idialvikt”, det är ta’ mig F.. inte lätt. Vi kan kanske hjälpa varandra? Berätta mera.

• fiamaj Anmäl

Jag vill personligen inte rekommendera vikt väktarna, då det är ett företag, med enbart kommersiellt syfte. De har många bra tips o råd, men dem kan man få gratis på nätet. Sund bondeförnuft, och enkel matematik är min melodi. Den är dessutom gratis.

All lycka till!

• eat my dust, fia Anmäl

ska ge dig en anledning att anmäla mig ok?
    Du är en bozo, okunnig viktigpetra…
    Hoppas det hjälper.

• fiamaj Anmäl

Om jag hade haft din adress skulle jag skicka dig en fin röd spann + spade, och lite andra småsaker du kan ha’ i sandlådan, men lova mig att du inte kastar sand i ögonen på de andra barnen, fler gånger ok?

Vi pratade om vikt, eller hur?

• Marika Anmäl

Jag har själv varit med i viktväktarna. för mig fungerade det bäst så. I början behövde jag någon som höll koll på mig och även uppmuntrade mig. gå ut på deras hemsida så får du veta mer vad det kostar och fall det finns i närheten där du bor. Lycka till

• my dust Anmäl

men, jag lovar…:-)

• Annelie Anmäl

Det som är felet att vara tjock är att folk hivar ut mindre trevliga kommentarer och spyr galla. Man hör ”hur kan du vara fet när du äter det där, du äter säkert godis hemma i kilon”. De lyssnar inte helt enkelt. De tror att man äter enorma potioner och mer än det vanliga så fort ingen ser en. När man ber om hjälp av folk på jobbet och fritiden så säger de att man ska springa till jobbet. Inte lätt att springa med 40kg extra i kroppen. Jag slutade med socker för ett år sedan. Jag var så hiskligt trött. Resultat??? Gick upp 10kg men är vissligen piggare. Jag gick till läkaren för att jag hade ett röd sprängd öga. 2 minuters undersökning (=de sa att jag hade pollenallergi på ett öga= kan man ens ha det??). Men läkaren källde ut min vikt och jag hade slutat med socker någon månad innan. Satt fundersam och undra om den hjälpsamma öh.. läkaren inte kunde skicka mig till en diatist. Men nix… sådant får man tydligen inte komma till. Så när folk säger att det är bara att gå ner i vikt så är det svårt. Läkare tar ju inte ens och undersöker folk nå mera! (tanke att jag har fortfarande ett rött öga)

När jag var liten föddes jag mager. Jag var smal i hela tonåren. Jag fortsatte rida och motionera när jag flytta hemifrån. När jag var 23 år började jag med P-piller. Men sluta med dem senare för jag inte mådde så bra av dem. Efter det gick jag stadigt uppåt. Så kanske ändra pillrena en del av min kropp. Vet inte. För jag kan inte påstå att jag blev hungrigare som vissa kan bli. Nu har jag skaffat ett jobb för 1 år tillbaka som tilllåter fasta lunchtider. (inte när man hinner, vill säga kunde bli hipp som happ förut). Jag hinner äta frukost innan utan att se sömnig ut på gröten. Därför tänkte jag från början att viktväktarna vore något. Men jag får väl på egen hand räkna kallorierna och se hur det är. Om man inte flyttar till en annan komun där man får kolla upp sin kropp hos doktorn. En rund en behöver stöd för att lyckas inte elaka kommentarer man får till vardags att folk man möter på stan. Det är inte så roligt varje gång. Men om man kan hjälpas åt i detta forum som en vill så kanske man kommer lång bit på väg. 20kg är ju inte heller kul att konka omkring på. Mina 40kg är inte hälsosamma precis. Jag är ju fet och inte mullig. Jag går inte på mediciner, jag röker inte och har aldrig gjort det. Jag är sparsam i alkoholväg. Vet inte om man blir fet av att äta fisk 3 ggr i veckan. Speciellt torsk som man kokar. Jag äter järntabletter och det är det enda för att tillsätta när jag har så ofta näsblod. (har det dagligen). Men ni som är till hjälp. Jag uppskattar er. Idag ska jag gå och rida den ”stackars” stora hästen. I morgon är det friskis och svettis och så fortsätter man så.

• Annelie Anmäl

Hör av dig och berätta hur du gör för att bli av med 20kg. Visst är det svååååårt. Ännu svårare när folk säger ”det är lätt”. Vars då??

• Doktorn Anmäl

Tycker att det är bra att du bestämt dig för att gå ner i vikt!

Ett tips är att skriva matdagbok där du skriver upp allt du äter under en period. Det enklaste är om du väger allt du äter för då kan du ju räkna ut hur många kalorier du faktiskt äter (i alla fall på de livsmedel där det finns information om detta). Sen ska du också skriva upp hur mycket du rör dig under den perioden så du vet hur mycket du bränner. Detta är antagligen vad en dietist skulle råda dig till så lyckas du inte få tid hos en sådan så kan du ju försöka själv.

http://www.matdagboken.se så verkar man kunna föra en sådan gratis och den räknar också kalorierna åt dig (har inte testat själv dock).

Går du inte ned fastän du äter mindre än vad du förbränner så kan det ju vara någon annan bakomliggande orsak till din övervikt. Men det verkar bara vara i enstaka fall man hittar en äkta hormonell rubbning som kan förklara fetman. Vanligare är att läkemedel såsom kortison, epilepsimedicin, nervmediciner mm. kan ge hetshunger och överätning och därmed vara en orsak till övervikt och fetma. Men har du fört dagbok så har du ju nåt att visa upp om du söker professionell hjälp i ett senare stadium.

Bor du i Stockholm så har Karolinska Universitetssjukhuset ett överviktscentrum dit du kan vända dig. Men det borde ju finnas på andra orter också?

Lycka till!

• D_A Anmäl

Hos mig fungerar det med att utesluta socker och dricka bara vatten. Jag äter lite kollhydrater: max 2 potatisar eller 1 dl ris eller 1 dl pasta. Fullkorns bröd osockrad Fazer rågkusar till frukost. Viktväktarna tillåter ganska mycket kollhydrater och för mig funkade det inte för att gå ner i vikt. Motion minst varannan dag. Tex promenera raskt med stavar 5 km. Motionen ökar fettförbränningen. Jag tror att rida en gång per vecka och Friskis och svettis en gång per vecka räcker inte för att gå ner i vikt. Om man prenumererar på Må bra kan man få bra recept i tidningen samt tillgång till Lättviktarna på nätet gratis där kan man skriva vad man äter och kan se om det är mycket. Säkert billigare än Viktväktarna. De kostade omkring 100 SEK per en enda gång för i tiden.

• Annelie Anmäl

Jag går till och från jobbet ska jag tilllägga. 3 km enkel väg. Allt för att jag är lite snål för att betala en motorvärmarplats och det går dåligt med bussar… Nåja, man mår ju bättre av det. Friskis och svettis två gånger i veckan (för det finns bara två dagar det passar min takt) och rider en. Efter skymning rekomenderas man inte att vara ute och gå. Vi har haft problem med en våldtäktsman och jag vet inte om han har kommit fast än. Därför tar jag bilen till träningen. Fega lilla jag. Jobbar fem dagar i veckan. Men jag tror ändå jag vill kolla upp något bantningsprogram. Men här finns tyvärr endast viktväktarna. GI metoden? rekomenderas den då??

• Hemliga Mamman Anmäl

Hej där,
    Jag har varit med i viktväktarna och räknar fortfarande points för att hålla kvar vikten. Det är en metod som fungerar väldigt bra för mig.Det är lätt att räkna points, det finns böcker där matprodukters pointsvärde står och så har jag en pointsräknare som lätt räknar ut värdet om det inte står i böckerna. Jag tycker att jag kan äta väldigt god mat och lagom stora portioner. När det är semester så slarvar jag, men sen håller jag mig till mina points och går rätt snabbt ner igen.
    Det blir som en livsstil.
    När jag ska hålla stenhårt på pointsen så skriver jag upp det jag äter i en bok, det är bra! Men för det mesta så sköter jag det automatiskt.
    Jag gillade viktväktarmötena, de har väldigt bra kokböcker och egna maträtter o godis ;).
    Det kostar pengar att gå på mötena, men ta den kostanden och jämför med tex pizza. Hur många pizzor är ett möte?
    Vad är det värt att bli smal?
    Min mamma är jättefet, hon säger ”Du måste unna dig en chokladkaka, bulle, tårtbit osv.”
    Jag unnar mig att äta gott OCH vara smal.

• Kille Anmäl

en bantning skall bli bestående. Jag vägde i maj 98 och är 1,83, då blev jag förbannad på mig själv. Jag tänker inte vara någon tjokis. Jag akutbantade, jag tänkte måste ner till 95 så fort som möjligt. Strök allt vad godis och fikabröd hette åt annars som vanligt på 1,5 vecka vägde jag 95. På semestern ansträngde jag mig inget särskilt unna mig lite godis och vägde 94 i början och cirka 93 i slutet. Godis och fika bröd kan man äta men man måste bestämma sig innan hur mycket man skall ta. Jag väger idag 90 och har som mål att nå 85 imom ett halvår. Söndag till måndag är jag väldig sparsam med fikabröd och godis. På fredag och lördag unnar jag mig lite men bestämmer innan fikat t ex en bulle och en kaka, inte som förr två bullat och kanske 5 kakor åt tills jag blev mätt. Gå med i viktväktarna är bortkastade pengar tror jag, viljan att göra en livsstilförändring måste komma innefrån en själv och de som är smala är tuffa mot sig själva och undviker socker som tillhör kroppens belöningssystem. Man kan om man vill äta mera grönt till maten t ex. Jag tror det är svårare för många att gå ner i vikt än att sluta röka. Mat måste man ju ha för att överleva, rökning är en totalt onödig grej som är konstigt att någon gör overhuvutaget det övergår helt mitt förstånd vad det är bra för.

• Annelie Anmäl

Jag tror jag ska ringa viktväktarna i stan och fråga vad det kostar och gå med. Man kanske måste bli pepprad att gå ner i vikt och inte nedklankad man blir på stan. Vad kostade det för dig när du var med? Men för andra delen. Hälsan min måste få kosta lite. I slutändan kommer jag må bättre. Äta gott?? det låter ju underbart 🙂

• Eva Anmäl

gå in på http://www.viktvaktarna.se – där har du all information om möten och kostader. Dessutom rabattkuponger.

Det allra bästa med W är att du har ditt pointsantal – mellan 18 och 24 tror jag, beroende på längd och vikt, och att du sen lägger upp vad du vill äta utifrån det. Enkelt och smidigt. Jag gick med våren -03 och gick ner 10 kilo på 8 månader. Det går att få MYCKET snabbare viktnedgång om man vill det.

Det mest hopplösa med GI (bortsett från att jag inte tror på det;-) ) är att en maträtt som är ”bra” vid en tillagning är ”dålig” vid en annan. Och att maträtter hux flux byter värde.

Skall man köra GI skall man veta mycket om det – och det gör varken du eller jag.

Viktväktarna är också bra med att en hel familj kan äta samma mat, man gör bara små förändrignar för de olika personerna.

• Pernilla Anmäl

Hej Annelie!
    Viktväktarna fnns på nätet.
    Tror t o m att man kan köpa ett paket som man kan ha hemma allt på en gång.

Annars har du ju aftonbladets viktklubb…

Gi på nätet finns också…

• Kille Anmäl

finns ochså
    http://www.tappa.se/
    Det blir billigare än viktväktarna och det funkar men man tröttnar efter en månad att skriva upp allt. Men när jag var med där så stämde det ganska bra med verkligheten jag gick ner exakt vad det visade på tappa. Men jag tror mer på att minska eller att avstå från saker som har onödiga kalorier som godis och fikabröd och äta mer frukt och grönt och motionera mera men på en rimlig nivå som man håller på sikt.

• nadia Anmäl

jag är en tjockis och det är jag stoltöver! men jag strävar efter att leva sundare! jag rekommenderar dig att sluta dricka läsk-vilket du kanske redan gjort eftersom du inte äter socker? jag har 70 kilos övervikt till mina 158 cm. men jag föraktar inte mig själv eller blir arg på mig själv! vad tjänar det till! nä sträck på er! och försök leva sundare! jag säger i från direkt om jag får elaka kommentarer på stan och det får jag väldigt sällan trots min övervikt! jag klär mig snyggt och sminkar mig för min egen skull! vid 36 års ålder skiter jag i hur min kropp ska se ut! huvudsaken jag mår bra!vad andra tjejer tycker skiter jag högaktningsfullt i! jag har skällt ut otaliga läkare efter noter som har försökt förakta min kropp! har dessa läkare ingen medkänsla eller empati för min sjukdoms bild kan det vara! då går jag till någon annan och bättre läkare adjö! eller god dag yxskaft! för mat dag bok det är jätte bra! och rör dig så mycket du kan! skäll ut din läkare som var dum! jag lovar att det får dig att må bättre! var stolt över din kropp och se att den är under förvandling till att må bättre! och kvinnor som kritiserar feta det finns ett speciellt ställe för er……..

• Kille Anmäl

Att vara en tjokis är inte vackert, men om du är nöjd med din kropp är det upp till dig. Det är ditt liv och har du gjort ditt val så är det upp till dig. Det är ju bra att du ser att du är en tjokis det gör ju inte alla de är självförnekare precis som rökare och alkohollister. Sedan vet man ju att tjokisar inte blir gamla, kroppen orkar inte med till slut. De får en massa sjukdomar, diabetes hjärt och kärlsjukdomar och t o m cancer är mer förekommande. Du skall inte vara så självgod bara. Man skall inte skälla på läkare som vill ens eget bästa. Jag tycker bättre om ödmjuka personer än de som alltid tror att de har rätt. Det finns tjokisar som har en bakomliggande sjukdom så jag föraktar inte en tjokis om jag ser en på stan men de flesta har dålig karaktär gillar godis och andra sötsaker. Socker tillhör kroppens belöningssysyem. Man kan säga att de flesta som är tjocka har dålig karaktär.
    Hur ser du på smala och normala människor när de gäller vikt föraktar du dom eller respekterar du dom eller tycker du alla skall vara tjocka eftersom det var så bra att vara tjock.

• Vicki Anmäl

Tycker du att smala människor har bra karaktär?
    De flesta har bra förbränning o äter så mycket som en elefant, o skiter som en häst…
    O det finns en mindre kategori, anorektiker, som äter lite o skiter som en get, en gång i veckan, men eftersom de skiter sällan, deras skit luktar så illa, för det ruttnar i dem dagar i rad…
    Fin folk, eller hur?
    Jag kännr flera smala, som äter så mycket som en efterbliven idiot, men de tycker att de äter normala mängder o ger råd till tjocka personer…
    Tjocka personer kan oxå äta mycket, men det finns många som har en väldigt låg ämnesomsättning o låg förbränning vilket gör de extra feta, o självklart, för att tappa vikt måste de äta väldigt väldigt lite, annars lyckas de inte…
    Tyvärr tjocka personer kan inte dölja matmissbruket så bra, som vissa smala.
    Var inte fördomsfull, kille!

• Kille Anmäl

Jag är inte fördomsfull men de flesta människor har normal ämnesomsättning. Jag vet att en del tjocka har en bakomliggande sjukdom som gör att de har låg ämnesomsätttning. Det är klart om man ser en människa som är tjock som man inte känner kan det vara så. Men jag vet att många tjockis som jag känner som äter därefter ochså, hade de ätit normalt kanske de bara varit lite kraftiga men inte feta, plus att många ungdomar rör sigg för lite. Bara genom att motionera eller röra sig mer än 45 minuter per dag förbränner man fet även i vila. De flesta (vet inte exakta procenten men den är säkert över 90%)som är tjocka kan faktiskt göra något åt det om dom vill det är min bestämda uppfattning.
    Ett tips till alla där ute har ni kollat att era världen på sköldkörteln är normala. Det är cirka 6-7% av alla kvinnor som äter levaxin och några mindre procent är män. Många med detta fel vet inte om det, det är bara att göra ett enkelt blodprov och ni kommer att må bättre om ni har en underfunktin av sköldkörteln, många läkare gör tyvär inte detta prov på patienter.

• Vicki Anmäl

Jag har kollat min sköldkörtel, o alla prover är ok.
    Men om jag äter mer än en skiva bröd om dagen då går jag inte ner i vikt, oavsett hur mycket jag motionerar. Om jag äter samma brödbit på kvällen, då går jag upp i vikt direkt.
    men jag känner många smala, som trycker i sig strip, o chips o hamburgare på kvällen, framför teven, ändå deras tarmar är fastklsitrade på ryggmärgen.
    En smal väninna t.o.m. flåsar som en häst när hon trycker i sig maten, har aldrig kunnat samtala med henne normalt, för hon tuggar hela tiden, även i telefonen, oavsett vad jag säger, hon är helt dekoncentrerad, med dimmiga ögon frågar hon, vill du inte smaka, smaka bara på denna kaka, se vad gott det är, hon har inget annat smatalsämne, det är himla tråkigt, så om du väljer för dig en benig, smal tjej, var inte förvånad om hon äter mer än dig…

• Kille Anmäl

Jag vet inte om du överdriver, men jag går ner direkt några kilon om jag inte äter en massa godis, jordnötter och fikabröd. På tre veckor har jag gått ner 4,5 kg, väger nu 89. Men mitt mål är 85 (BMI=25,3) och sedan försöka hålla det på sikt. Det finns många sätt at gå ner i vikt, det är inte problemet utan att få den bestående.
    Några tips: inget smör på mackan, motionera innan frukost, inget socker på gröten eller filen, inget godis eller jordnötter överhuvudtaget. Ät dig hellre mätt på frukt om du är sugen på kvällen.Var tuff mot dig själv, om någon kompis bjuder dig ta bara en kaka eller en kola. Bestäm dig innan du fikar hur mycket du får äta och håll fast vid det. Det går om du vill och låt inte andra bestämma hur mmycket du skall äta.

• Vicki Anmäl

jag kan gå ner i vikt, om jag äter frukost o lunch som vanligt, normalportion, o sen lite frukt, men inget mat efter klockan 6 på eftrmiddagen, inte ens sallad. Det har funkat för mig, detta är min metod, har tappat 15 kg, o jag var inte fet pga chips o fikabröd, för har aldrig unnat mig dessa saker, utan pga att jag åt på kvällen, vid fel tidpunkt.
    Medan kroppen förbränner mest på morgonen, o under förmiddagen.
    Med min metod gick jag ner 1 kg i veckan.
    Du har din metod, o ger goda råd, jag har min.
    Jag vet att vissa människor särskilt killar, kan gå ner i vikt snabbare.
    En manlig bekant till mig tappade 5 kg i veckan, bara för att han utelämnade chokladen, men han åt jättemycket fortfarande, men på kvällen utelämnade han 200 gramm stor chokladen.
    Människor går ner i vikt olika fort, trots samma diet, varje kropp är unik.

• Vicki Anmäl

Jag äter aldrig jordnötter heller, och om jag skulle äta mig mätt på frukt, på kvällen, som du föreslår, skulle min vikt stagnera.
    Det funkar inte för mig att äta frukt eller sallad på kvällen, jag får inte äta nåt överhuvudtaget på kvällen, om jag vill se resultat nästa dag.
    Du har tur om du går ner i vikt, bara av att utelämna chips, jordnötter o godis, men annars kan du äta nästan dygnet runt…

• Annelie Anmäl

Jag vet att man inte ska äta efter 18.00 men då först kommer maten på bordet. Det tar ju tid att tillaga den. Jag kommer ju först 17.00 hem och ibland senare från jobbet.Och hoppa över middag och sova hungrig är otänkbart. På helgerna äter man klockan 17.00 och annan ledig tid som röda dagar. Men en tränare sa att man inte får äta 2 timmar innan läggdags. Men saken är att jag lägger mig 21.00 och upp 04.30 för att hinna gå till jobbet i tid. Jag tar med mig min frukost numera dit och tar och äter den. Jag går i god tid för att hinna dit innan jag börjar. Sedan har man inte tid att sitta föränn till lunch. Äter frukt i bilen mellan varje arbetsställe. Vill säga två mellanmål om dan. Visst kunde jag också gå innan frukost här hemma. Men jag är inte sugen att stiga upp ännu tidigare. Jag har ju så kort fritid hemma. Sömn är vikigt tycker jag. Jag blir annars så seg om jag inte får min sömn och på mitt jobb krävs det tempo och ännu mera tempo. Helst av allt ska man springa maraton om det så krävs. Men det orkar jag inte i samma takt som de andra med mina överflödiga 40kg. Jag äter lite nötter som godis på lördagar. Jag menar att något gott måste man få unna sig till lördagsfilmen jag och min pojkvän hyr. Lite menar jag typ 1dl. det är synd att många tjocka inte tas på allvar hos doktorn. I stället som i mitt fall skälla ut mig när jag var där med en annan syntom (rött öga) så kunde de frågasätta mig vad jag äter och bett mig gå till en som har med vikt att göra. Jag vill ner för att få ännu mera ork, kunda rida de mindre hästarna i stallet som man har tittat på. Allt hänger inte på snygga kläder och så. Det finns snygga kläder även för tjocka. Men nu är mitt liv så begränsat. När jag var yngre var jag supersmal. Lite för smal. Då åt jag godis ofta. Men man blir inte bara fet av godis. Man slaggar igen insidan också.

• Blondie67 Anmäl

VV är bra, jag gick ner 16kg för 11 år sen MEN väldigt många går upp igen när dom slutat på VV. Jag höll min vikt i några år med att vara ”ständig medlem” som du blir efter att nått målvikten o hållt den en viss tid, jag gick ca 1 gg/mån o kollade vikten. I samband med skilsmässa så tappade jag ännu mer för att när jag började må bättre så sköt vikten i höjden igen. Men för 3 år sen tog jag tag i det o började åter på VV, gick ner 8kg men stod på den vikten i ytterligare 1år. Sen har jag kört mitt eget race, personliga problem i samband med att jag började gå ut o dansa (bugga) så tappade jag de sista kilona, givetvis med nyttig kost. Det jag vill säga är att klarar man att ta ansvar för sin viktnedgång o fortsätta med deras points system så är det bra MEN många går upp igen när dom slutar för att ingen talar om vad dom ska göra. Dom gör något fel eftersom dom har så många återfallsregistreringar, alltså såna som varit medlemmar innan. Men man får mycket material/kunskap/peppning för pengarna men det tar 100% av tiden att lära sig, att verkligen gå in för det. Jag hade nog inte klarat det om jag inte varit barnledig o haft tid att sitta o läsa o lära mig alla pointsvärden osv. Idag är kiloskillnaden ca 19kg mot för 11 år sen för min del men oavsett vilket du väljer så LYCKA TILL!!

• Numera nöjd med min kropp! Anmäl

Hej!
    Viktväktarna är toppen. Man får goda råd och lär sig jämföra olika maträtter och dess kalori innehåll . Det gör att man lättare gör de rätta valen.Jag gick själv ner drygt 20 kg med hjälp av viktväktarna för 10 år sen och har hållt vikten sen dess. man behöver gå på dessa möten för att få peppning i sin viktnedgång. De som gick ett par gånger och sen konstaterade att ”nu kan jag detta” gick snabbt upp igen. Det handlar om att lära sig tänka på ett annat sätt.du verkar ju redan röra en hel del på dig vilket är jättebra. men det räcker inte. Som någon ovan skrev skall du skriva en matdagbok. Du tycker inte själv att du äter så mycket men det gör du. du är bara inte medveten om det. När jag började skriva upp mitt matintag hade jag redan förbrukat min dagsransomn vid 12.00 på dagen!!!då äter jag ändå inget godis eller snacks.
    Men jag åt mycket smörgås och 40% ost. Drack mjölk osv. Idag väljer jag gladeligen bort Pizza då jag vet att jag bör springa 1,6 mil för att bli av med de kalorierna som de ger.Jag unnar mig goda kakor och annat ibland men återgår alltid till min sunda kost på vardagarna. Det finns hjälp för alla men det är bara du själv som kan få det att fungera. Genvägar finns inte till ett smalare sundare liv.ta chansen att gå till viktväktarna även om det kostar lite det är värt det JAG LOVAR!

• Annelie Anmäl

tack för alla fina tips. Läst lite om viktväktarna på nätet. på måndag ska jag ringa dem. Jag vill ju inte vara så här rund. Ser fram i mot att gå ner så jag inte blir en framtida belastning på samhället. Jag vet om att hälsan sviktar om man är för rund. Att man förr eller senare nött ut sig och fått sjukdommar. Jag vill gå ner i vikt för att prova dem lägre hästarna som jag inte har en chans att rida. Hoppas det är tillräckligt stor motivation att bli smalare. men jag vill ändå komma till en läkare, känns ändå som något inte stämmer. Men hur ska man övertala dem att ta ett ämnes omsättningsprov? De bryr ju sig inte, de bara skäller…

• lite lättare Anmäl

Hej.
    Jag är ca: 160cm och har nog 10kg övervikt. Jag undrar bara Nadia: Hur kan man trivas med en sådan övervikt? Jag känner av mina 10 extra kilon och det känns tungt när man cyklar,springer,klär på sig, mm.
    Undrar bara om du VERKLIGEN innerst inne trivs med dig själv? Jag håller med signaturen Kille, jag tror att man lever i förnekelse och ”ser” faktiskt inte hur man ser ut. Jag har barn, och inte kunna hålla jämna steg med dom är jobbigt. Har du barn? Är du i så fall med på brännbollen på skolan när det är vårfest osv.? Tycker du VERKLIGEN inte det är jobbigt att vara tjock?? Jag är medveten om min övervikt och hur kilorna har hamnat där,men jag åxå varit nära att inte ”se” mig själv och hur jag såg ut. Jag jobbar var dag på mina kilon och det går faktiskt bra, men detta gör jag för att allt ska bli lite lättare, och för att kunna leva ett aktivt liv med mina barn. Annelie! du kommer att klara det!

• ViktVäktare i Lund Anmäl

ViktVäktarna är den enda metoden som garanterar en varaktig viktminskning. Hos ViktVäktarna får du lära dig att du kan äta allting men inte alltid. Du får lära dig att göra bra val av livsmedel och godsaker. Du får lära dig känna igen dina egna svagheter och hur du ska bemästra dessa utan att känna att du försakar det goda i livet. ViktVäktarna är kort och gott en kurs i att lära sig äta rätt och få ett hälsosamt liv med god mat och trivselvikt. Gå med! Du ångrar dig inte!

• Kille Anmäl

är bra om man inte klrarar det på annat sätt, jag läst en bok om att gå ner i vikt den kostade mig bara 89 Kr. Om jag inte lyckas nu får jag väl gå med nästa gång, har gått ner från 98 till 88 sedan maj i år, har bara 3-4 Kg till sedan är jag nöjd. Skall försöka att stanna där. Jag äter inget godis alls mellan söndag-torsdag det verkar funka.

• Anonymous Anmäl

Jag har hittat en sida som jämför olika bantningsmetoder/sätt att gå ner i vikt. Jag tycker att det är svårt att veta skillnaden mellan olika dieter och hur de fungerar men den här sidan har varit en stor hjälp på traven – http://www.viktvagvisaren.se/

Lycka till Annelie

• Annelie Anmäl

Jag har börjat gå ner i vikt. Jag har uteslutit mycket ur maten. Bojkottat för mycket känns det som. Socker sluta jag med tidigare. Nackdelen är att man gå ner, men börjat känna mig mycket yr. Speciellt efter en måltid då det känns som man ska svimma. Sist jag lyckades gå ner mycket ( som jag gick upp igen) fick jag jättehögt blodtryck. Är det normalt att få högt blodtryck när man bantar?

• Anna Anmäl

Behöver du hjälp med att rasa i vikt? Jag gick ner 10kg på 8 veckor med Xenical. Xenical är det enda bantningspillret som är godkänt av läkemedelsverket för att gå ner i vikt. Finns att beställa tryggt och diskret på: http://www.rasaivikt.se/xenical-bantningspiller.html

Anmäl

Är du säker på att du vill anmäla det här?